Muhoksen autoilun historiasta


Laitasaaressa syntynyt Aarno Määttä (suku alkuaan Pienimäätästä) on kirjoittanut ansiokkaan teoksen Muhoksen autoilun historiasta.

Henkilöliikenne oli hyvää vauhtia paranemaan päin Muhoksella, sillä autoja kulki Muhoksen kautta Ouluun useita. Vuoritsalo oli jo 1920-luvulla aloittanut henkilöliikenteen ja hankkinut monta autoa, joista yksi kulki Kajaaniin asti. Valppu & Juntunen ajoi Puolanka–Utajärvi–Oulu-linjaa. Kestilä–Muhos–Oulu-linjaa ajoi Eino Kokko. Kylmälänkylästä aloitti Antti Kärsämä seka-autolla. Tätä linjaa jatkoi Jussi Lappalainen ja sodan jälkeen Kalle Hepo-oja. Päivärinne–Oulu-linjan aloitti Juntunen 1930-luvun alussa ja Sanginjoki–Oulu-linjan vuonna 1936 Jaakko Mäyrä.

Koska vielä 1930-luvun alkupuolella autojen kulku saattoi runsaslumisina talvina olla pysähdyksissä kuukausia, juna oli talvella varmin kulkuneuvo. Vanhimmat ihmiset muistelevat, että kun lähti aamulla Ouluun linja-autossa, saattoi olla iltamyöhäinen ennen kuin oli kotona, koska lunta jouduttiin lapioimaan auton juututtua siihen. Varsinaista aurausautokalustoa ei ollut vielä 1940-luvullakaan. Koska autot olivat pienimoottorisia ja tiet huonokuntoisia, ei pystytty ajamaan riittävän kovaa, joten lumi siirtyi vain tien reunaan ja tuiskun tultua tieura oli lunta täynnä.

Lue lisää KirjastoVirman sivulta.


Yksi vastaus artikkeliin “Muhoksen autoilun historiasta”